Regenerator24

Regeneracja dwumasy

Koło zamachowe dwumasowe jest jednym z elementów układu napędowego większości samochodów. Z założenia jest to trwała i wytrzymała część, jednak przy nieodpowiedniej eksploatacji pojazdu może zużywać się nieco szybciej. Koło dwumasowe jest niestety dość drogą częścią, dlatego nie zawsze opłaca się je wymieniać. Co przyspiesza zużycie dwumasy? Jak przebiega regeneracja i kiedy opłaca się ją przeprowadzać?

Jak dbać o koło dwumasowe?

Aby uniknąć zniszczenia koła dwumasowego, należy:

  • unikać gwałtownego ruszania z miejsca,
  • unikać jazdy na bardzo niskich obrotach silnika,
  • unikać jazdy z przeciążoną przyczepą,
  • unikać holowania innych, zwłaszcza większych i cięższych pojazdów.

Objawami niewłaściwego stanu koła dwumasowego może być przede wszystkim:

  • charakterystyczny, metaliczny stukot,
  • zwiększone wibracje silnika, przekładające się na wibracje karoserii,
  • szarpanie podczas ruszania z miejsca.

Uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego może powodować

Pierwszym objawem uszkodzenia koła dwumasowego jest metaliczny stukot, który zmniejsza się po wciśnięciu sprzęgła lub zmianie prędkości obrotowej silnika. Zużyte koło dwumasowe powoduje także drgania silnika, przenoszone na pedał sprzęgła i całą karoserię. (W skrajnych przypadkach drgania są tak duże, że kierowca odnosi wrażenie jakby samochód zaraz miał się rozpaść.) Następnym etapem jest wyczuwalne szarpanie podczas ruszania.

Koło dwumasowe z całym zestawem sprzęgła podlega regeneracji. W jej ramach wymieniane są wszystkie elementy motoryczne takie jak:

  • sprężyny + nowy smar
  • ślizgi
  • mocowanie tarczy masy wtórej ( łożysko / panewka )
  • podkładki
  • uszczelniacz

Dodatkowo tarcza masy wtórej jest planowana w celu nadania pierwotnej płaszczyzny i usunięcia odkształceń termicznych.

Regeneracja koła dwumasowego

Jeśli udało się nam wykryć problemy z kołem dwumasowym w stosunkowo wczesnym stadium, nie powinno być problemu z jego regeneracją, która jest dużo tańsza od zakupu nowego koła lub naprawy dwumasy.

Po procesie regeneracji każde koło jest wyważane i poddane serii testów dynamicznych.

Dla poprawnego działania całego układu napędowego zaleca się również regenerację tarczy sprzęgła i docisku, polegającej na splanowaniu powierzchni docisku oraz wymianie okładzin ciernych z uwzględnieniem wykonanego szlifu.

Regenerujemy wszystkie typy kół dwumasowych, producentów takich jak Sachs Luk czy Valeo z kołami DSG włącznie.